Det ser sort ud for hvidt farvestof
Når du fredag aften sætter tænderne i en pose knasende skolekridt, er de sandsynligvis farvet med det populære, hvide farvestof Titaniumdioxid (E171). Det er imidlertid usandsynligt, at det bliver sådan ved. I fremtiden skal skolekridtene hente deres hvide farve et andet sted fra, eller måske må de helt til at skifte farve. E171 ser i hvert fald ud til at leve på lånt tid, da EFTA (EU’s fødevaresikkerhedsagentur) har udtrykt bekymring over en mulig sammenhæng mellem kræft og Titaniumdioxid, der også ser ud til at kunne skade for vores DNA.
Coop har allerede reageret ved at træffe beslutning om en udfasning af brugen af E171 i deres egne slik- og chokoladeprodukter. Det skal nok vise sig, at være det, den gamle Mærsk kaldte rettidig omhu. Forbrugerrådet Tænk presser i hvert fald allerede på for at en generel udfasning af E171 skal ske i løbet af kort tid. I Frankrig tog det 8 måneder, og ambitionen er at gøre det lige så hurtigt i Danmark (kemi.taenk.dk)
Bæredygtige barer
Bar- og vingrossisten Sprit & Co, kan mærke, at der igen er ved at være gang i både nattelivet og den grønne bevidsthed. De melder om stigende salg af det italienske RCR-glas, der er produceret udelukkende ved hjælp af vedvarende energi og af genanvendelige råvarer. RCR’s glas udmærker sig endvidere ved overhovedet ikke at indeholde bly, og de er derfor blandt de førende indenfor bæredygtigt glas. Men også på sugerør sker der en stor udvikling – især bambus sugerør sælger godt lyder det.
Nye materialer i den bæredygtige textilindustri
Et nyt textilmateriale, produceret af træfibre og efter de mest skånsomme principper, er ved at blive en populær salgsvare. Det mærker de hos Danish Fair Fashion and Living, hvor tøj af Lyocel, som materialet hedder, går som varmt brød. Lyocell har en let skinnende overflade, men er behageligt og blødt at have på. Det har derudover nogle egenskaber, man også finder i hør og uld: det er temperaturregulerende og smudsafvisende. Det vil helt sikkert være et materiale, vi kommer til at se mere af i fremtiden; så hold godt øje med det.
Danskerne er bæredygtige forbrugere
Reklamebureau’et Advice laver hvert år et Bæredygtighedsbarometer. Igen i år peger det på en stærk vilje hos danskerne til at gribe i egen barm, og sætte handling bag ordene. Således mener 60% af de adspurgte, at de selv skal ændre deres forbrugsvaner for at få en bæredygtig udvikling. Næsten ligeså høj (55%) er procentsatsen af dem, der mener at verdens udvikling hænger sammen med deres eget forbrug. Interessant nok er det dog kun 15% af danskerne, der mener, at det er let at vurdere om en vare er bæredygtig eller ej. Det må være et job for en dygtig pædagog eller formidler, at få det tal banket opad til næste års barometer.